From Anna Paulowna with love

Tijdens de coronacrisis starten met een interimopdracht als beleidsadviseur wonen in Hollands Kroon.

foto op projectpagina

Een digitale ontdekkingsreis in de gemeente Hollands Kroon

Maandag 30 maart 2020 digitale D-day. Mijn eerste werkdag als strategisch adviseur wonen voor de gemeente Hollands Kroon. Een mooie interimklus met een nu wel heel bijzondere start. Anderhalf uur rijden naar Anna Paulowna. Parkeren bij een opvallend klein gemeentehuis voor een gemeente van bijna 50.000 inwoners. Werken ze daar allemaal? Dan vijf minuten binnen om notebook in ontvangst te nemen, anderhalf uur retour. En installeren maar….

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Software die drie weken geleden nog nagenoeg onbekend was, is inmiddels gemeengoed. Hollands Kroon profileert zich al jaren als digitale gemeente. Intern, en ook naar haar inwoners en belanghouders. Net als de boodschappen worden identiteitspapieren digitaal besteld en thuisbezorgd. Uitgestrekt en dunbevolkt, dat kenmerkt deze gemeente bij uitstek. Al langer werd de urgentie gevoeld om onafhankelijk van de locatie te kunnen communiceren en samenwerken en de dienstverlening te digitaliseren. Nu plukt de gemeente de vruchten van de digitale infrastructuur.

Hoe werkt het nu? In Hollands Kroon hebben de ambtenaren nog hun ‘vaste bureautelefoon’. Hoeveel mensen missen die eigenlijk en durven dat niet toe te geven? Via een app op je smartphone krijg je je virtuele vaste nummer en kan je iedereen via de ‘telefoongids’ bellen op het eveneens vaste nummer, met via Outlook ingesteld of iemand wel of niet ‘op kantoor aanwezig’ is.

En belangrijker nog. MS Teams heeft zich ontwikkeld tot een soort van basisbiotoop voor de samenwerking. Een veelzijdig platform voor vergaderen, samenwerken aan documenten en korte interactie in de chat (nee, geen aandelen Microsoft helaas…). Opvallend is de openheid van het systeem. De verbinding wordt net zo gemakkelijk gelegd met partners in de regio (gemeenten, provincie), en zeker ook met de eigen woonpartners (woningcorporaties, huurders).

Online beeldvergaderen heeft een eigen dynamiek. Dat zal iedereen inmiddels herkennen. Wat mij persoonlijk opvalt bijvoorbeeld: het afsluiten is als met een digitale klap de deur dichtgooien. Even napraten is er niet bij. Met de nieuwe manier van werken ontwikkelen zich ook vlot nieuwe omgangsvormen. Even dag zwaaien als je weggaat? In de fysieke omgang een beetje zot. Digitaal het nieuwe normaal.

Aandachtspunten zijn er zeker ook. “Wat zijn die huurders stil…heb ze al 10 minuten niet gehoord”. “zijn ze er nog?”. Met meer dan circa vijf deelnemers wordt beeldvergaderen al snel onoverzichtelijk en ligt bij de voorzitter de extra lastige taak om iedereen recht te doen en goed bij het gesprek te betrekken.

Een spannende uitdaging vind ik nog wel hoe de participatie goed te organiseren in deze coronatijden. Een breed gesteunde conceptwoonvisie over een maand of vier is het doel. Met de diverse (ook digitale) bewezen effectieve interactieve werkvormen van Atrivé als bagage verken ik de route. Wat zijn de verwachtingen van de woonpartners? En wat past bij Hollands Kroon? Hier durfden ze ook eerder al bij spannende onderwerpen te kiezen voor online participatie: de gemeente liet haar inwoners online stemmen en discussie voeren over de nieuwe locatie voor een AZC.

Onbekend terrein en ongebaande paden. De support van de nieuwe collega’s en de warme digitale ontvangst in Hollands Kroon geven veel energie en vertrouwen.

Meer weten?

Neem contact met mij op.

 *
 *
naam@bedrijf.nl
012-3456789
 *
Fokke de Jong
T: 06 - 25 05 17 53
E:f.de.jong@atrive.nl
LinkedIn
Fokke de Jong