Tijdens de coronacrisis starten met een interimopdracht als strategisch adviseur wonen in Hollands Kroon.
Op maandag 30 maart 2020 startte één van onze adviseurs met zijn interimopdracht voor de gemeente Holland Kroon, als strategisch adviseur Wonen. Een mooie interimklus, maar nu met een wel heel bijzondere start: 'Anderhalf uur rijden naar Anna Paulowna - parkeren bij een opvallend klein gemeentehuis voor een gemeente van bijna 50.000 inwoners - dan vijf minuten binnen om de notebook in ontvangst te nemen - anderhalf uur retour - en installeren maar….'
De ontwikkelingen gaan razendsnel. Software die drie weken geleden nog nagenoeg onbekend was, is inmiddels gemeengoed. Hollands Kroon profileert zich al jaren als digitale gemeente. Intern, en ook naar haar inwoners en belanghouders. Net als de boodschappen worden identiteitspapieren digitaal besteld en thuisbezorgd. Uitgestrekt en dunbevolkt, dat kenmerkt deze gemeente bij uitstek. Al langer werd de urgentie gevoeld om, onafhankelijk van de locatie, te kunnen communiceren en samenwerken en de dienstverlening te digitaliseren. Nu plukt de gemeente de vruchten van die digitale infrastructuur.
Hoe werkt het nu? In Hollands Kroon hebben de ambtenaren nog hun ‘vaste bureautelefoon’. Hoeveel mensen missen die eigenlijk en durven dat niet toe te geven? Via een app op je smartphone krijg je je virtuele vaste nummer en kan je iedereen via de ‘telefoongids’ bellen op het eveneens vaste nummer, met via Outlook ingesteld of iemand wel of niet ‘op kantoor aanwezig’ is. En belangrijker nog. MS Teams heeft zich ontwikkeld tot een soort van basisbiotoop voor de samenwerking. Een veelzijdig platform voor vergaderen, samenwerken aan documenten en korte interactie in de chat. Opvallend is de openheid van het systeem. De verbinding wordt net zo gemakkelijk gelegd met partners in de regio (gemeenten, provincie), en zeker ook met de eigen woonpartners (woningcorporaties, huurders). En online beeldvergaderen heeft een eigen dynamiek. Dat zal iedereen inmiddels herkennen. Wat bijvoorbeeld opvalt: het afsluiten is als "met een digitale klap de deur dichtgooien". Even napraten is er niet bij. Met de nieuwe manier van werken ontwikkelen zich ook vlot nieuwe omgangsvormen. Even dag zwaaien als je weggaat? In de fysieke omgang een beetje zot. Digitaal: het nieuwe normaal.
Aandachtspunten zijn er zeker ook. Met meer dan circa vijf deelnemers wordt beeldvergaderen al snel onoverzichtelijk en ligt bij de voorzitter de extra lastige taak om iedereen recht te doen en goed bij het gesprek te betrekken. Een spannende uitdaging is daarom hoe de participatie in deze coronatijden goed kan worden georganiseerd; belangrijk...., want goed georganiseerde participatie zorgt voor brede steun voor de conceptwoonvisie. Met de diverse (ook digitale) bewezen effectieve interactieve werkvormen van Atrivé worden stappen gezet. Wat zijn de verwachtingen van de woonpartners? En wat past bij Hollands Kroon? In Hollands Kroon durft men eerder, en ook bij spannende onderwerpen, te kiezen voor online participatie: de gemeente liet haar inwoners online stemmen en discussie voeren over de nieuwe locatie voor een AZC. Er is alle vertrouwen dat dit proces én het interimwerk, ook onder deze bijzondere omstandigheden weer naar tevredenheid zullen verlopen.
Meer weten over digitale do's en don'ts en digitale participatie bij het opstellen van de woonvisie?