Streeploze ramen

Tijs de Jong

Schoonmaak in portieken van corporatiewoningen. Soms gebeurt het niet en is het een bende, maar meestal gebeurt het wel: door bewoners zelf of door een schoonmaakbedrijf dat door de corporatie is ingehuurd.
In dat laatste geval betalen huurders ervoor, en dat kan ze vijftien tot twintig euro per maand kosten. In de meeste gevallen vinden huurders dat prima, maar steeds vaker niet. Ze zijn kritisch op de kwaliteit en de kosten van schoonmaak. Dit zorgt soms voor spanning op de lijn; zowel tussen huurder en verhuurder, maar ook met het schoonmaakbedrijf. Huurders die vaak bellen om hun onvrede te uiten worden te snel als zeurders gezien en krijgen soms als antwoord: “Het is toch maar een portiek, niet uw woonkamer. En als u weigert te betalen bent u in gebreke en ziet u de incassobrief vanzelf verschijnen, goedemiddag!” In het slechtste geval leidt dit alles tot vieze portieken, boze huurders en verstoorde relaties. Én een niet te onderschatten negatieve invloed op de leefbaarheid en tevredenheid van huurders.
Ik weet vanuit mijn praktijkervaring met dit onderwerp, dat veel corporatiemedewerkers, huurders, maar ook schoonmaakbedrijven de situatie herkennen en het anders zouden willen. Dat kan! Wat is daar voor nodig?

Verander als verhuurder je mindset

Want je levert namelijk een dienst aan je huurder die daarvoor betaalt. En het is inderdaad ‘hun’ portiek. Natuurlijk, jouw bezit maar zij wonen er en lopen er dagelijks meerdere keren doorheen.
Dus benader het zakelijker; zorg dat je dienst op orde komt als je klant ontevreden is en neem die klant serieus.

Ga in gesprek

Mindset oké? Nodig dan ontevreden huurders van een portiek uit. Luister naar ze, erken het probleem als het er is en los het op. Vertel hoe je dat gaat doen en vraag of huurders daar akkoord mee zijn. Check daarna of het probleem opgelost is. Zo niet, ga weer in gesprek etc.  
Belangrijk! Val huurders niet lastig met ‘gedoe’ dat je hierdoor hebt of krijgt met het schoonmaakbedrijf. Een huurder betaalt jou, niet de schoonmaker.

Organiseer het samen

Maar het kan nog mooier en beter. Je kunt het namelijk ook samen gaan organiseren. Gooi het bestaande schoonmaakprogramma uit het raam (streeploos; want de kantoren van corporaties zijn bijna altijd spic en span), steek de koppen van een paar huurders, contractmanager en sociaal beheerder bij elkaar en ga in een portiek vragen waar behoefte aan is en wat mensen daarvoor over hebben. Maak een voorstel en regel het met het schoonmaakbedrijf. Maatwerk dus.
En als je nog een stap verder wil; betrek aan de voorkant ook het schoonmaakbedrijf en maak er een co-creatie van.

Coöperatie of zelfbeheer

Of laat de huurders het zelf organiseren: Huurders in een portiek bepalen dan samen het programma, de kosten, kiezen het schoonmaakbedrijf dat daarbij past en bepalen hoe ze omgaan met bijvoorbeeld de controle. De rol van de corporatie is klein (betaling, afrekening en contract), of nihil (wanneer huurders een coöperatie oprichten en alles zelf doen). Hier moeten partijen wel aan toe zijn, of nee, het aandurven. Als huurders aangeven de schoonmaak zelf te willen organiseren, laat ze dat doen en faciliteer ze. Ik hoor in volkshuisvestingsland al tien jaar over ‘zelfbeheer’ en ‘coöperatiedenken’. Dat kan hier ook, juist hier omdat het een overzichtelijk onderwerp is. Als tegenargument hoor ik vaak: “kost te veel tijd, dit kunnen en willen huurders niet, de corporatie heeft geen controle meer”. Maar positieve wendingen op dit vlak hebben vaak een grote bijvangst.

Bijvangst

En als je toch samen aan tafel zit met huurders en de ramen streeploos zijn, is de stap kleiner en de drempel lager om ook andere onderwerpen met elkaar te bespreken. Zoals de relatie tussen huurder en verhuurder en andere leefbaarheidszaken in het complex.
Klinkt allemaal simpel en eenvoudig. Dat is het soms ook maar zeker niet altijd. Net als aan tafel bij de prestatieafspraken en adviestrajecten zal het nieuw en wennen zijn en kan ondersteuning en begeleiding van een onafhankelijke partij een flinke hand helpen.

Tijs de Jong
Adviseur participatie

Over de auteur:
Tijs heeft ruim tien jaar als woonconsulent gewerkt bij twee middelgrote corporaties. De laatste drie jaar was hij daarbij contractbeheerder schoonmaak. Sinds 2018 ondersteunt en adviseert hij vanuit adviesbureau Atrivé huurdersorganisaties en corporaties bij hun werk en samenwerking. Daarnaast heeft hij zich onlangs als bestuurslid aangesloten bij EMCEO, een netwerk van adviseurs en ontwikkelaars voor (woon)coöperaties. Meer over EMCEO lees je op www.emceo.nl.

Wil je verder praten over dit overwerp en wat ik daarbij vanuit Atrivé en EMCEO kan bijdragen?

Neem contact met mij op. Ik maak graag kennis met je.

 *
 *
naam@bedrijf.nl
012-3456789
 *
Tijs de Jong
T: 06 - 28 49 82 33
E:t.de.jong@atrive.nl
LinkedIn
Tijs de Jong